Wednesday, May 21, 2008

????????2.0

Vult u maar in: Web2.0, Internet2.0, Bibliotheek2.0, Marketing2.0. Als er tegenwoordig maar 2.0 achter staat dan is het goed. Je doet dan tenminste mee met de nieuwe ontwikkelingen. Maar is het allemaal wel zo goed? Het volgende artikel beschrijft voor mij wat Maatschappij2.0 zou kunnen heten en speelt zich af in China. Het is een "lees-en-huiver" artikel, waar je niet vrolijk van wordt. Wie bedenkt toch zoiets? China gaat mee in de vaart der volkeren, maar dit doet mij te veel denken aan George Orwell. Vooral het doorlopend in de gaten gehouden worden door camera's is een zware inbreuk op ieders privacy. Het speelde toevallig nog niet zo lang geleden bij Zwolle waar op de snelweg elke passerende auto gefotografeerd wordt. Het maakt niet meer uit met welke bedoeling je daar bent, je oma bezoeken en een overval plegen worden over een kam geschoren. Overigens, als ik een overval zou gaan plegen, zou ik even een andere auto lenen. Maar goed, er kwam direct de nodige commotie over en of het idee een lang leven beschoren is, zullen we afwachten. Deze Chinese Maatschappij2.0 was nieuw voor mij en zou niet mijn keus zijn.

No comments: