Tuesday, October 14, 2008

Chapters

Een bibliothekaris mag in den vreemde graag bibliotheken bezoeken. Of op zijn minst even een blik naar binnen werpen. Beroepsdeformatie zullen we maar zeggen. Ook een bezoekje aan een boekwinkel valt in deze categorie. Tijdens een recent bezoek aan Canada kon ik mij dan ook niet beheersen, toen ik voor Chapters stond. De Chaptersvestiging in St. Catharines, een stad met ongeveer 140.000 inwoners, besloeg een ruimte zo groot als ik bij een boekwinkel nog niet gezien heb. Chapters is een keten van boekwinkels, je vindt ze verspreid over heel Canada. Het idee, de filosofie van deze keten is zo uitnodigend mogelijk te zijn. Dat betekent bijvoorbeeld overal zitjes maken met makkelijke leunstoelen en banken waar klanten lekker kunnen gaan zitten lezen. Al wil je daar de hele dag gaan zitten, er is niemand die je een strobreed in de weg legt. Het personeel is er vriendelijk. De collectie, want het zijn niet alleen boeken, maar ook AVM, tijdschriften e.d. is overzichtelijk gerangschikt op onderwerp en ziet er zeer aantrekkelijk uit. Wanneer de dorst toeslaat, dan zorgt de firma Starbucks voor de catering op dat terrein. Geweldige combinatie, een win-win combinatie. U begrijpt, ik moest mij op een gegeven moment echt losrukken (na toch dat ene boekje gekocht te hebben). Ik kon me ook niet aan de indruk onttrekken, dat bibliotheken hier nog wel iets van kunnen opsteken.

No comments: