Tuesday, October 28, 2008

Einde groei Second Life

Second Life is een virtuele wereld. Een wereld waarin u kunt rondreizen, contact kunt hebben met andere bewoners, vrienden kunt maken, dingen kunt kopen, naar musea kunt gaan, waar u nog veel meer kunt doen. Een tijdje geleden was het voor veel bedrijven een echte must zich ook in Second Life te presenteren. Ik heb er nooit aan kunt wennen. Je moet eerst een avatar maken en leren besturen, dan een aantal basisopdrachten uitvoeren voordat je de "echte" Second Life wijde wereld in mag trekken. Ik voorzag dat het me handenvol tijd zou kosten en zo is het waarschijnlijk met veel mensen gegaan. De groei is er namelijk praktisch uit, heeft onderzoek uitgewezen. Met groei denk ik dat men bedoelt het aanmaken van nieuwe accounts bij Second Life. Maar voor mij is ook een vraag wat nu het eigenlijke gebruik is. Want hoeveel mensen komen er na het aanmaken van een avatar veelvuldig terug? Ik denk dat er een flink percentage is dat het na 1 of een paar bezoekjes wel gezien heeft. Te omslachtig, te tijdrovend. Wat moet er gebeuren om de groei weer een "boost" te geven? Een van de zaken die voorgesteld worden is het makkelijker maken van de besturing van de avatars. Maar er zijn vast meer oplossingen te verzinnen. Meer hierover en over het onderzoek leest u bij Webwereld.

No comments: