Friday, January 23, 2009

Britannica 2.0?

Dat is de vraag voor mij. Ik las namelijk op Webwereld, dat de Britannica Online artikelen van gebruikers gaat toestaan. Dit leek mij bij eerste snelle lezing een verschuiving richting Wikipedia. Echter, die conclusie gaat veel te ver. Het blijkt namelijk, dat gebruikers hun naam en adres moeten achterlaten, en geregistreerd (dus niet gratis) moeten zijn willen ze artikelen op de Britannica kunnen plaatsen. Hebben ze die horde genomen, dan zijn ze nog niet zeker van hun zaak, redacteuren beoordelen de inhoud dan nog eens een keer, voordat eventueel tot plaatsing overgegaan wordt. De Britannica gaat tot deze stap over om een ander publiek te trekken. De vraag is, welk publiek ze hiermee hopen te trekken. Ander publiek dan die de site toch al trok? Naar mijn gevoel lopen de echte web2.0-ers hier niet warm voor. Dit heeft weinig met sociaal en delen te maken, met web2.0. Te veel belemmeringen. Ze hinken een beetje op twee benen, ze willen en web2.0 zijn, en ze willen de controle houden over wat er gebeurt op hun site. Ben benieuwd hoe dit gaat lopen, we zullen het over een tijdje weten.

1 comment:

Unknown said...

Die redactie kan ik nog wel begrijpen, maar dat ze er ook een betaalmodel aan willen koppelen gaat ze nekken denk ik.

Not my cup of tea, in ieder geval...