Monday, February 16, 2009

Richard David Precht

Wie ben ik en zo ja, hoeveel? / Auteur: Richard David Precht. Precht is filosoof en schrijver. Zijn boek, "Wie ben ik" werd in Duitsland een bestseller. En terecht denk ik. Verwacht niet van dit boek dat u het achter elkaar uitleest. U moet het echt tot u door laten dringen. Het is dan ook een filosofische reis. Aan de hand van de hoofdvragen, die Kant zich stelde: "Wat kan ik weten, wat moet ik doen, en wat mag ik hopen", ontmoet u bekende en minder bekende filosofen. Maar vooral, worden een aantal alledaagse maar belangrijke vragen waar de mens mee kan zitten behandeld aan de hand van de inzichten van deze filosofen. Niet alleen vanuit de filosofie probeert de auteur een antwoord op deze vragen te vinden, ook vanuit de wetenschap en dan met name de neurowetenschappen, psychologie en psychiatrie. Enkele vragen, die aan de orde komen, zijn: Wat is waarheid, Waar komen wij vandaan, Vanwaar weet ik wie ik ben, maar ook: Kan ik willen wat ik wil, Mag men mensen doden, en Bestaat God, Heeft de natuur een zin en Heeft het leven zin. Ik citeer: "Precht overziet de verschillende disciplines. Daarom is zijn boek een weergaloze gids in het bijna onafzienbare gebied van alles wat wij weten over mensen". En: "Als je dit boek leest, heb je de eerste stap op weg naar het geluk gezet. Dit boek is onmisbaar". De binnenflap van het boek eindigt met de aanmoediging: "Vul uw dagen met leven, niet uw leven met dagen". Een boek om aandachtig te lezen, te herlezen en nog eens te herlezen.

No comments: