Tuesday, March 3, 2009

2009 - Jaar van het stripverhaal

Vroeger las ik veel strips. Er was een tijd, dat het lezen van strips als schadelijk voor de geestelijke gezondheid werd gezien. Ik heb mij daar nooit iets van aangetrokken. Gelukkig heeft men ingezien, dat dit toch niet helemaal klopte, ik ben zelf ook redelijk terechtgekomen. 2009 is zelfs het jaar van het beeldverhaal, als dat geen ommekeer is! En waar kan zoiets beter plaatsvinden dan in Brussel? Brussel heeft een prachtig stripmuseum, een gebouw in de art nouveau stijl opgetrokken. Maar niet alleen bouwkundig is het een juweeltje. Ook de inhoud mag er zijn. Hoe komt het toch dat Belgie zoveel goede striptekenaars voortgebracht heeft? Heeft dat misschien iets met de Belgische volksaard te maken? Een intrigerende vraag, waar ik het antwoord niet op weet, het is echter wel een feit. Een volledig overzicht van alle activiteiten dit jaar vindt u op een aparte website, die voor dit doel gemaakt werd. Behalve een zeer goed overzicht van de geschiedenis van het stripverhaal heeft het stripmuseum ook een winkel die voor geinteresseerden in strips een waar Walhalla genoemd kan worden. Niet goedkoop, maar ach, voor je verzameling heb je wat over. Brussel ligt slechts op een paar uur treinen van Utrecht verwijderd. Dus liefhebber, wat let u? Een wat vollediger artikel over dit onderwerp kunt u vinden bij Boekendingen. Verder is een en ander natuurlijk uitstekend te combineren met "Brussel -Bierstad". Voor een authentieke ervaring kan ik u A la mort subite aanraden, een echt biercafe. U zult er geen spijt van krijgen.

No comments: