Friday, March 27, 2009

Last.fm en gratis

Last.fm is een sociale site, die veel gebruikt wordt. Door muziekliefhebbers vooral. Ik moet bekennen, dat ik ook Last.fm gebruikt heb en dan met name om er van te leren. Ik vond de optie "vergelijkbare muziek" erg leerzaam - tenslotte, je moet toch ergens je informatie vandaan halen. Nu gebruik ik de site al een tijd niet meer. Ik lees in een artikel op Webwereld, dat Last.fm, dat altijd gratis was, geld gaat vragen voor zijn diensten. En wel, in de landen buiten de Verenigde Staten, Engeland en Duitsland. Woont u dus niet in een van die 3 landen (en dat doet u vermoedelijk niet als u dit leest) dan moet u vanf 30 maart gaan betalen. Er zitten een aantal kanten aan zoiets. Gevaren voor de makers van zo'n site en filosofische kanten. Het is wel vaker voorgekomen, dat gratis sites geld gingen vragen. Dat had dan meestal desastreuze gevolgen voor die site. Gebruikers gingen alternatieven zoeken en vonden die meestal ook wel. Dat zou hier ook wel eens kunnen gebeuren. Het argument van Last.fm om dit toch te doen is echter ook te begrijpen. Inkomsten krijgen ze namelijk uit reclamegelden en die blijken behalve in de drie genoemde landen niet meer voldoende te zijn. Ook in de reclamewereld voelt men de crisis. Ze zitten dus "between a rock and a hard place". Wat ze ook doen, het is eigenlijk nooit goed. Daarnaast is er nog een hele andere discussie te voeren, die valt onder de kop: "ik betaal toch al voor mijn internetaansluiting, waarom moet ik dan verder ook nog eens betalen?". In deze optie heeft men er gewoon recht op. Die discussie ga ik hier niet voeren, maar wordt in het artikel op Webwereld wel aangeroerd. Ik ben echter reuze benieuwd hoe dit gaat aflopen en zal Last.fm dan ook zeker in de gaten gaan houden de komende tijd.

1 comment:

Natalie said...

Ik ben ook heel benieuwd! En precies a.s. week staat Ding 18 (van 23 Dingen) op het programma. Gek toeval.