Friday, April 24, 2009

Muziek van boven.....

Dat wil zeggen. Muziek uit de "cloud", uit de wolk. De cloud is tegenwoordig in. Toen ik dit voor het eerst las moest ik het even tot me door laten dringen. Na een tweede lezing was ik eruit. Spotify is een muziekdienst uit Zweden. Door de branche zelf opgezet. In tegenstelling tot Pirate Bay, die andere dienst, ook uit Zweden. Zoals gezegd, een legale dienst door de muziekbranche zelf bedacht. En dat mag een wonder heten. Het idee erachter is, dat je de muziek niet meer hoeft te bezitten. Als het maar aanwezig is in die cloud, dus ergens op een grote computer staat. Het werkt dan als een "streaming-dienst", je kunt naar de muziek luisteren, maar de songs zijn niet te downloaden. Spotify is gratis, in dat geval ben je verplicht zo af en toe te luisteren naar reclame. Wil je verstoken blijven van reclame dan kan dat door betaling van een klein bedragje per maand. Dit hele idee zou de muziekindustrie een stap verder kunnen brengen, maar ik moet er erg aan wennen. Ik ben een muziekliefhebber. Vroeger stond mijn kast dan ook vol LP's, in een wat later stadium werden die vervangen door CD's. Tegenwoordig staat alles op mijn iPod als MP3 bestand. Maar ik bezit de muziek wel, ik ben een verzamelaar. En dat is bij Spotify niet meer het geval. Ik ben op zijn minst altijd afhankelijk van apparaten, die met internet verbonden zijn. Dat zal overigens in de toekomst meer en meer het geval zijn. Of dit idee van de "celestial jukebox" aanslaat zullen we moeten afwachten. Positief is wel, dat de industrie nu zelf ook tot de conclusie gekomen is dat men een list moet verzinnen. Een goed artikel hierover staat in de Volkskrant van 23 april.

No comments: