Wednesday, September 2, 2009

Ebooks worden goedkoper

Ebooks worden goedkoper, lees ik op Bright.nl . Het btw-tarief , dat nu nog 19% bedraagt, wordt (dit zal op Prinsjesdag bekend worden gemaakt) verlaagd naar 6%, het tarief dat u ook voor gewone boeken betaalt. Terecht, het gaat tenslotte om de content, niet om de drager. Ben ik nu om? Ben ik nu bekeerd tot de ebooks? Ik weet het nog niet. Bemoedigend vind ik, dat de hardware al een stuk goedkoper geworden is. Bol.com, die een samenwerking met Sony is aangegaan biedt nu readers aan voor €199.- en €299,- En dat is nog eens te betalen, ze moesten tot op heden altijd honderden euro's meer kosten. Veel te veel. Waarom eigenlijk? Door alle functionaliteit? Want aan al die poespas heb ik geen behoefte, ik wil gewoon kunnen lezen. Ik wil niet lastig gevallen worden met bestandsformaten, die misschien niet uitwisselbaar zijn. Ik wil een contrast, dat net zo goed is als bij een gewoon boek, een batterij die lang meegaat, een makkelijk te bedienen apparaat en een uitgebreide titelkeus. Dat is eigenlijk alles. En vooral dat laatste schort er nog een beetje aan. Tenminste bij Bol.com - in het nederlands in ieder geval. Twee pagina's non-fictie is niet veel, en ook over de hoeveelheid fictie ben ik nog niet te spreken. Toch gaat het de goede kant op. En hoewel er al jaren over de doorbraak van ebooks gesproken wordt (die is er nog steeds niet) komt die er wel. Ik wacht nog even tot wat ik beschouw als de "Ipod op leesgebied" er komt, design gekoppeld aan functionaliteit, dan stap ik er zeker in.

No comments: