Monday, October 26, 2009

iPod Touch en Stanza

De iPod Touch, sinds kort in prijs verlaagd, was tot nu voor mij een wensdroom. Het moet ooit de opvolger worden van mijn “oude” en volle ipod van de derde generatie. Die heeft slechts 20 GB aan boord en is alleen bestemd voor het luisteren van muziek. Ik zeg “slechts” want wanneer je alles achter elkaar zou afspelen ben je zonder doublures bijna twee weken bezig. Dat doet niemand, ik dus ook niet. Toch is ie te klein voor me geworden, iets wat ik 5 jaar geleden nooit gedacht had.

Wat zou dan verder de argumentatie nog kunnen zijn voor de aanschaf van de Touch? Je kunt er allemaal spelletjes op spelen, maar daar ben ik niet echt in geïnteresseerd, wat dat betreft zou ik dan net zo goed een iPod Classic van 160 GB kunnen aanschaffen. Maar, die heeft weer geen WIFI aan boord. En die draadloze functionaliteit is wel interessant. Je kunt er het internet mee op, pagina’s bekijken en je mail checken. Verder kun je in de iTunes winkel allerlei gratis applicaties downloaden waaronder Stanza.

Wat Stanza is wordt met het volgende citaat duidelijk: “Stanza(Lexcycle) is a free application for your iPhone and iPod Touch. Use it to download from a vast selection of over 100,000 books and periodicals, and read them right on your phone. It’s a wireless electronic library that stays open 24/7”. Kortom met deze applicatie tover je je iPod om tot een ebookreader. En dat in een tijd dat ebooks hot zijn en het ene na het andere bedrijf komt met eigen readers. De iPod Touch wordt zo wel erg multifunctioneel en aantrekkelijk. Stanza is ook aanpasbaar: “Font sizes and colors, portrait mode or landscape, justification, line spacing, and hyphenation. It’s all under your control.” Ten opzichte van mijn oude iPod kan ik kiezen tussen 32 GB of 64 GB opslagruimte. Andere functionaliteit als het opslaan van foto’s en de touch bediening laat ik nu even buiten beschouwing.

Er is natuurlijk nog veel meer te zeggen over ebooks, readers en formaten. En dat zal de komende tijd ook nog wel gebeuren. Amazon, die ebooks voor zijn Kindle (de dedicated reader die alleen het Amazon formaat leest) maakt intussen ook een applicatie voor de iPhone en de iPod Touch waarmee de eigen ebooks gelezen kunnen worden. Ze zien de bui misschien al hangen. Andersom gebeurde namelijk al.

No comments: