Tuesday, October 13, 2009

U kunt dit rustig overslaan ...

Ik kan dit er wel boven zetten want lezers van dit weblog zijn bibliotheekleden en ongetwijfeld nieuwsgierig in de goeie zin van het woord. (Bent u er nog?) Deze veronderstelling wordt overtuigend gestaafd door recente landelijke enquĂȘtes onder leden en bezoekers.

Ter redactie van dit blog besloot men uit te breiden met deze column rubriek. Bedoeling is het nog aantrekkelijker en lezenswaardiger te maken. Mede omdat het aantal abonnees al een aantal jaren gestaag groeit.

Nu heb je columnisten in soorten en maten. Sommigen grossieren in meningen, anderen beperken zich tot observaties. Er zitten echte mopperaars onder die voortdurend kleiner en groter leed aan de orde stellen. Andere daarentegen schrijven diepzinnige en behartenswaardige dingen over het leven, over natuurbeleving, de opvoeding van hun kinderen, over zichzelf ... het aantal onderwerpen is zonder einde.

Wat columnisten gemeen hebben is dat ze over een vlotte (eventueel scherpe) pen beschikken. Anders is het vermoedelijk niet vol te houden. Een column kan aansluiten bij de actualiteit maar is nadrukkelijk geen nieuwsrubriek en ook geen ingezonden brief. Als lezer van columns (ik ben ook een consument) is de ideale column kort en iedere keer verrassend, soms prikkelend maar ook een soort rustpunt. Een column mag mij best tot nadenken stemmen maar ik heb al mening! Daar heb ik geen columnist voor nodig.

Ik zal deze idealen voor ogen houden.

Met verse groet: uw columnist ....

4 comments:

Unknown said...

Columns zijn leuk! In alle soorten en maten.

Maar ik ben wel benieuwd wat je nu precies bedoelt :-)

biebblogger said...

Het summum van een column: mysterieus, een (beetje) raadselachtig, tot nadenken stemmend, verlangend naar meer....Edwin, een collega van mij heeft de pen opgevat, waar hij heen gaat weet ik niet. Maar blijf ons blog volgen. Donderdag verschijnt zijn tweede column. Groet Romke

Unknown said...

Ah, nu begrijp ik het wel. Mooi dat je iemand hebt getroffen die bij wil dragen. Verschillende invalshoeken vergroten de vreugde. Succes, columnist!

Anonymous said...

Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!