Saturday, February 20, 2010

Symfonie 41 - Jupiter

Symfonie 41 / door Wolfgang Amadeus Mozart. Mozart leefde van 1756 tot 1791. Ondanks het feit, dat hij al op zeer jonge leeftijd stierf heeft hij toch 655 werken op zijn naam staan. Minder dan Haydn (1195), maar die werd meer dan twee keer zo oud, maar veel meer dan Beethoven (398), die 57 jaar werd. Samen worden deze drie componisten wel de eerste Weense school genoemd.

Einstein zei over Mozart: 'We mogen niet wanhopen over de mensheid, wetend dat Mozart een mens was', en zo is het maar net. Bij mij was Mozart slechts bekend om Eine kleine Nachtmusik. De 250-jarige viering van zijn geboortedag in 2006 is dan ook volledig langs me heen gegaan. Die schade haal ik nu wat in.

Symfonie 41, ook wel de Jupiter genoemd, is een prachtig stuk muziek. Het grijpt je direct bij de keel. Het valt op hoe melodieus alles klinkt (en ik ben een barbaar op het gebied van de klassieke muziek), met een tweede deel dat wat melancholisch stemt. Het vierde en laatste deel is de uitsmijter. Deze symfonie verveelt geen moment en was voor mij een prima kennismaking met de muziek van Mozart. Jammer dat hij zo vroeg gestorven is, maar ja, zeggen we dat ook niet van Jimi Hendrix en John Lennon?

1 comment:

Unknown said...

Ik had er wat voor overgehad als
het Mozart jaar langs mij heen gegaan was. Maar ieder zijn smaak uiteraard.