Tuesday, May 18, 2010

Voor u geknipt ...

Je staat buiten te genieten van de natuur en je hoort duidelijk een mobiele telefoon gaan maar ... er niemand je de buurt.
En nog gekker ... het geluid komt van boven! Je bent het slachtoffer van een akoestische hallucinatie of er hangt een engel boven je met een mobieltje. Kijk vooral omhoog. Wanneer het geluid uit een boom komt kun je gerust zijn. In de meeste gevallen heb je te maken met een merel. Merels maar ook sommige andere vogelsoorten imiteren geluiden die ze vaak in hun omgeving horen. Het auto alarm is ook een beruchte imitatie.

Een doorbraak op dit gebied vond ik de Merel die in mijn achtertuin het geluid van een krekel nadeed. Wanneer mijn mobiel afgaat hoor je nl het geluid van een krekel. Ik sluit niet uit dat mijn merel niet de krekels in mijn tuin imiteerde maar mijn telefoon. Dit is wat je noemt nieuwe natuur ...

Dergelijk gedrag wordt ook wel copycat genoemd. Een copycat is iemand die woorden of gedrag van anderen overneemt. De term wordt meestal in negatieve zin gebruikt, het gaat dan om klakkeloos overnemen. Het is hoe dan ook natuurlijk gedrag. De gewoonte om via knippen en plakken informatie aan elkaar te knopen voor werkstukken, nota's en wat we nog meer afscheiden als mensheid is inmiddels wijd verbreid. Het is volgens mij ook een efficiƫnte manier al kleven er ook nadelen aan en dat zorgt voor de negatieve klank ...

Zo moeten de bronnen waaruit men kopieert betrouwbaar zijn. Afhankelijk van doel en doelgroep moeten bronnen en personen die men citeert worden vermeld. Onjuiste informatie kan een zeer taai leven gaan leiden. Das waar maar absoluut niet nieuw, ook in het pre internettijdperk diende men zijn bronnen te controleren. Ook een boek of een krant leveren niet altijd betrouwbare informatie. Ook toen bestonden hardnekkige onjuistheden die zich op wonderbaarlijke wijze maar bleven vermenigvuldigen.

Men moet ook enigszins begrijpen wat men kopieert. Het heeft weinig zin om nu juist een ronkende definitie van de relativiteitstheorie op te nemen in je uitleg over die theorie wanneer je die zelf niet kunt volgen. Ander punt is dat het beslist denkwerk, selectie en redactie vereist om die verzameling informatie op een logische en leesbare manier aan de lezer aan te bieden. Hier is wel (als enige) sprake van een duidelijk verschuiving sinds knippen en plakken gemeengoed is geworden. Vroeger moest men vooral goed kunnen schrijven, dat is nu van iets minder belang. Fijn voor iedereen die moeite met schrijven heeft.

een zacht tsjirpende groet van B.Logger

No comments: