Saturday, June 5, 2010

Ach ja, verkiezingen .....

Laat ik het maar eerlijk toegeven: ik ben verkiezing addict! Dit beperkt zich niet tot alleen tot Nederland, ik volg via de BRT ook die onbegrijpelijke Belgische verkiezingen, op de BBC de overzichtelijker Engelse verkiezingen en via CNN de doodsimpele Amerikaanse verkiezingen en wel tot diep in de nacht. Soms neem ik preventief vrij de volgende dag.

Met één van mijn broers (een lichter geval van verslaving) sluit ik voor de Kamerverkiezingen altijd een pool af. We vullen beide een voorspelling in en brengen de verkiezingsavond gezamenlijk door alsof het een voetbalwedstrijd betreft. Een voorspelling maken is nog niet zo eenvoudig. Je moet nadrukkelijk niet je hart volgen maar je hoofd. De hoofdprijs is al decennia lang een krat bier. Het leuke is, dat mijn broer ietwat rechtser is, zodat we ook nog eens levendige discussies hebben tijdens saaie momenten.

Alvorens zelf mijn keuze te maken probeer ik alle verkiezingswijzers uit en dit maal kloppen ze. In het verleden kreeg ik wel eens uiteenlopende adviezen waar ik mijzelf niet in herkende. Ik kan drie oorzaken vermoeden: systematiek en vraagstelling van de stemwijzers worden iedere keer beter, de politieke partijen onderscheiden zichzelf beter dan voorheen qua standpunten, mijn eigen politieke voorkeur is meer helder en consistent geworden ....

Met politiek bewuste groet B.Logger...

(met dank aan Loesje voor de grafische weergave)

No comments: