Sunday, November 28, 2010

Geschiedenis saai?

Een heleboel mensen vinden geschiedenis maar een saaie bedoening. Ik behoor niet tot die categorie. Geschiedenis zit vol met boeiende en spannende verhalen als je je daar een beetje voor openstelt. Bovendien is het ook nog eens leerzaam, je steekt er wat van op. Geschiedenis vertelt je hoe het allemaal zo gekomen is. En wat je moet doen om niet in dezelfde fouten te vervallen.

Hoe kun je het echter wat interessanter en leuker maken? Dat doe je natuurlijk met internet en multimedia. De (jonge) mens is visueel ingesteld en een filmpje zegt meer dan 1000 dikke handboeken. In de Volkskrant las ik een artikeltje over een nieuwe site die geschiedenis spannend probeert te maken. De site heet dan ook spannendegeschiedenis.nl

De site behandelt de regionale geschiedenis van het gebied Arnhem - Nijmegen. Er worden nu drie perioden behandeld: de tijd van de Romeinen en Bataven, de Middeleeuwen, en alles wat zich in 1944 afgespeeld heeft langs de zogenaamde 'Liberation Route'. Tijdens de operatie Market Garden.

Ik moet zeggen, als ik een ongeinteresseerde puber was, wars van alle geschiedenis, zou ik hierdoor op zijn minst rechtop op mijn stoel gaan zitten. Leuke filmpjes (door acteurs gespeeld) bieden een (feitelijk juist) overzicht van een aantal gebeurtenissen uit het verleden. Alle lof voor de makers, die veel zo niet alles uit de kast getrokken hebben om er iets moois en aansprekends van te maken. Wat mij betreft zijn ze daarin geslaagd. Ook richt men zich op de bezitters van een smartphone via spgs.nl. Zij kunnen eigenlijk over dezelfde functionaliteit beschikken. De site wordt nog verder ontwikkeld, de Liberation Route gaat behalve de regionale informatie ook gegevens m.b.t. de tweede wereldoorlog op de Veluwe en Noord-Brabant toevoegen.

No comments: