Wednesday, April 20, 2011

Die Google toch…

Per ongeluk, echt waar, per ongeluk, heeft Google allemaal gegevens verzameld en opgeslagen van mensen, die een onbeveiligd draadloos netwerk hadden. Foei.

Terwijl Google normaal toch vrij scherp is, het is een groot bedrijf, hadden ze nu helemaal niet door, dat de auto’s die rondreden om foto’s te maken voor de StreetView functionaliteit, nog meer deden. Pas toen de CPB (onze privacywaakhond in Nederland) met een boete dreigde kwamen ze achter deze zogenaamde ‘programmeerfout’.

Hoe komt het toch dat ik niet geloof dat dit een programmeerfout was? Ben ik te achterdochtig? Gelukkig hebben we dan nog onze privacywaakhond, die deze fout na een paar jaar ontdekt. Kunnen we weer rustig gaan slapen. Google heeft spijt betuigd, dat is een hele opluchting en fijn.

Maar Google kon zijn gang gaan, omdat ik weet niet hoeveel mensen en bedrijven hun zaakjes niet goed voor elkaar hadden. Lees: niets, of veel te weinig aan beveiliging gedaan hadden. Dat vind ik minstens zo erg. Alhoewel, ik lees nu dat ook beveiligde routers niet veilig waren.

Zelf heb ik thuis ook een draadloze toegang tot internet. Wel iets aan beveiliging gedaan, anders is het vragen om moeilijkheden. Van bedrijven verwacht je echter dat ze de beveiliging veel scherper in de gaten houden. Dat valt dus erg tegen.

Eigenlijk wisten we dat ook wel. Regelmatig hoor of lees je dat er ingebroken is in systemen, databases e.d. En dat dat eigenlijk helemaal niet zo moeilijk was. Vanochtend nog lees ik in de krant dat de centrale opslag van vingerafdrukken meer en meer onder vuur komt te liggen. Niet alleen in ons land, ook in buitenlanden. De AIVD heeft toegegeven dat het moeilijk is zo’n database goed en afdoende (waterdicht) te beveiligen. Het Elektronisch Patienten Dossier is door de Eerste Kamer afgeschoten. Ook hier speelde privacy een rol.

Vaker en vaker worden gegevens van u en mij elektronisch opgeslagen. Soms weten we het niet eens. Er worden dwarsverbanden gelegd, bestanden gekoppeld. Waar is uw en mijn privacy dan? Belangrijk argument in deze ontwikkeling is: Als je niets te verbergen hebt is het toch helemaal niet erg? En onder dat motto wordt de privacy meer en meer uitgekleed. Het is goed dat we een waakhond op dat gebied hebben, maar hij mag wel eens wat vaker bijten.

No comments: