Wednesday, April 27, 2011

Gazon

Las onlangs een interview met een hovenier die de groene vinger op een zere plek legde.

Het is weer tijd voor tuinieren, heerlijk voor liefhebbers, ik ben zo'n liefhebber maar met mate. Ongeveer een uur per week aan onderhoud vind ik mooi genoeg en het werkt: mijn tuin is er op ingericht en daar ontbreekt het nogal eens aan. De tuin wordt dan vervolgens een last.

De eerste tip was dan ook om je tuin in te (laten) richten op de hoeveelheid tijd die je er in steekt. Terras lijkt daarbij tijdbesparend maar valt ietsje tegen omdat je onkruid tussen tegels moet bestrijden en uiteraard moet vegen. Meerjarige planten, bodembedekkers, een boom, struiken besparen tijd, dit in tegenstelling tot eenjarige planten en alle pogingen om een kale bodem rond de planten te handhaven. Belangrijk is ook dat de begroeiing met de bodemgesteldheid van je tuin overeenkomt: dan zorgt alles voor zichzelf.

Meest verrassend vond ik de gazontip. De verzorging van een gazon kost bakken tijd: sproeien, maaien, bemesten, verticuteren etc. alleen het gazon al kost je gemiddeld een uur per week! Als je een mooi gazon wilt tenminste.

Dit verhaal verklaarde alles. Ik heb 2 kleine terrassen (één voor de ochtendzon, één voor de avondzon) één boom, wat struiken, verschillende bodembedekkers, leuk bloeiend onkruid gedoog ik, geen eenjarige planten en vooral: ik heb geen gazon! Dit leidde tot nu toe wel eens tot discussies met gazonbezitters, voortaan heb ik een deskundige hovenier achter mij staan.

B.Logger.

No comments: