Friday, June 24, 2011

Houdbaarheidsdatum

Het komt nooit goed uit. De zaterdag voor Pinksteren vond ik mijzelf terug met veger en blik op de houten vloer..... niet iets waar je op rekent. Mijn stofzuiger gaf het definitief op na bijna 25 jaar. Hij stierf rokend met ratelend geluid, vermoedelijk de kogellagers ... in een geur van gesmolten plastic of rubber. Ook uit elkaar schroeven mocht deze keer niet meer baten. Tijdens verhuizingen verzamelde het ding nog wel eens stof in zijn motorhuis waarna hij de moed even opgaf. Achteraf gezien nam de laatste jaren zijn productiviteit al af en de hoeveelheid herrie evenredig toe. Mijn beide katten vluchtten steevast weg wanneer ik het apparaat uit de kast haalde.

Uitstel was niet mogelijk met het oog op de volksgezondheid en hygiƫne dus kocht ik de dag na Pinksteren meteen een nieuw exemplaar.
De winkelmevrouw vertelde mij dat dit een intelligente stofzuiger is. Als minder begaafde klant vroeg ik of zij bedoelde dat de stofzuiger zelf aan de slag gaat wanneer het weer eens tijd wordt. Helaas was dat niet het geval: hij doet als het ware aan terreinherkenning en past zuigkracht automatisch aan bij het grondoppervlak. Eerlijk gezegd vond ik het automatisch oprollende snoer nog wel de beste noviteit. Mijn vorige was uiteraard nog van de generatie bungelende struikelsnoeren.

Thuisgekomen heb ik m onmiddellijk uitgeprobeerd (was ook nodig). De vormgeving is prachtig: 'spacy' zou ik zeggen. Bij het aanzetten gingen er zelfs Startrek lichtjes aan! Beetje eng, 'intelligent Life', deze alien leeft echt! Het blijkt een ware fluisterzuiger, even wennen voor mijn katten, ze verlieten rustig en ordelijk de kamer ipv in paniek met oren in de nek weg te rennen. En wat een superbe wegligging! Z'n voorganger ging geregeld ondersteboven. Deze laat zich niet omver blazen.

Klein nadeel: helaas begrijpt mijn hoogbegaafde stofzuiger nog niet wat losliggend zeil is. Hij ziet dit aan voor vloertegels (daar lijkt het ook op) en leefde zich zo uit dat het complete zeil aan het stofzuiger mondstuk bleef hangen. Hij staat nu veilig is de kast, soms vraag ik mij af wat hij daar allemaal staat te denken ...

B.Logger

No comments: