Tuesday, August 16, 2011

Crisisvormen

al eerder wijdde ik een stukje aan dit onderwerp. De vraag circuleerde toen in de nieuwsmedia of de economische crisis een V dan wel een W vorm zou gaan vertonen: krijgen we een dip of een dubbele dip? Die vraagstelling leek mij een ernstige versimpeling van de werkelijkheid.

Inmiddels is het allemaal nog moeilijker te volgen. Zeker voor mij want het oplettende lezertje zal zich herinneren dat ik dyscalculist ben. De triljoenen in de krant gaan ver boven mijn voorstellingsvermogen. Dat Standard & Poor er een paar honderd miljard naast zat in hun berekeningen kan ik als mens begrijpen. Maar juist als je zo'n baan hebt moet je toch een beetje kunnen rekenen.

Iets dergelijks speelde zich ook af bij de omvang van de bedragen die Europese banken gaan bijdragen voor Griekenland. Kwam dat nou bovenop het afgesproken bedrag of zaten die miljarden daar al bij in? Verwarring alom: presidenten, ministers en premiers van verschillende landen waren het hier niet over eens.

Als men dan vervolgens stelt dat economie een kwestie van vertrouwen (in de markt) is heb ik wel een probleem. Ik heb vertrouwen in mensen die dingen beter kunnen, bijvoorbeeld rekenen. Als zij iedere keer fouten maken in datgene waar ze pretenderen goed te zijn verdwijnt mijn vertrouwen.
Een oud en wijs spreekwoord zegt dat vertrouwen te voet komt en te paard gaat. Deze crisis betreft wat mij betreft een V vorm. De V van vertrouwen.

B.Logger.

No comments: