Wednesday, August 24, 2011

Tweezaam




schilderen beoefen ik het liefst in mijn eentje. Uitzondering: een jongeman in het autistisch spectrum die af en toe mee komt schilderen. Dat doen we al jaren.

Dat gaat juist goed omdat onze manier van werken zo verschilt en ook hij helemaal opgaat in het schilderen.

Mooi misverstand is dat hij tegenwoordig denkt van mij te leren, mijn advies is steeds: 'probeer het maar'.

Vroeger was hij uitsluitend op z'n eigen schilderwerk gericht, hij sprak daarbij wel veel en tamelijk onbekommerd over wat hij schilderde. Hij merkt nu steeds meer mijn manier van werken op. Ik werk steeds aan meerdere doeken tegelijk, voor hem een lastig idee, om 'zuiver' te werken hang ik doeken soms ondersteboven, voor hem onbestaanbaar al ziet hij dat 't in mijn geval wel werkt.

Meest leerzaam voor mij: ik heb geen bedoeling of ambitie. Ik gun hem zijn eigen weg en mij de mijne en dat is alles ...

B.Logger

No comments: