Tuesday, September 27, 2011

Muskee is niet meer

Citaat: “Harry 'Cuby' Muskee, de al tijdens zijn leven legendarische zanger van bluesgroep de Blizzards, is in zijn woonplaats Rolde overleden. Hij was 70 jaar.”

Gisteravond hoorde ik op tv dat Harry Muskee overleden was. Jan Douwe Kroeske werd door Pauw en Witteman ondervraagd over Muskee (ik viel in het programma) en ik kreeg al snel door dat het niet goed zat.

Hij was een bepalende figuur in de Nederlandse popscene. Een markante figuur met een prachtige bluesstem. Cuby + Blizzards waren in mijn jeugd één van de bekendste en beruchtste bands. Wat daar allemaal in Grolloo gebeurde stak zo nauw niet. Toch heb ik toen de Blizzards nooit zien optreden…..helaas. Wel bands als Q65., the Bintangs, Focus en the Golden Earring. Focus kwam zelfs op een schoolfeest herinner ik me.

Cuby heeft prachtige nummers gemaakt, met Brood (piano) en Gelling (gitaar), dan weer zonder Brood en dan weer even met Brood. Muskee en Gelling waren de oprichters van de band in 1965, Brood kwam er wat later bij. De drive om de blues te gaan spelen kwam o.a. door te luisteren naar de muziek van John Lee Hooker, van wie ze ook een nummer op de plaat gezet hebben. In 1972 was het definitief over, grote ego’s en zo.

Vooral de echte bluesnummers spreken mij aan. Vanmorgen nog maar eens mijn ipod gecheckt, of er iets van Cuby op stond. Twee nummers, om precies te zijn: ‘Window of my Eyes’ en ‘Go down Sunshine’. Vooral de laatste is een bluesnummer ten top…..heerlijk. Muskee is altijd blijven optreden, ook toen de oorspronkelijke band allang uit elkaar gevallen was. Een paar jaar terug heb ik samen met een collega hem nog zien optreden in Arnhem, met Erwin Java op gitaar. Een fantastisch optreden. In 2009 leverde hij een album af met Daniel Lohues – Cats lost. Nog tot op het laatst was hij bezig met een nieuw album, wederom met Lohues. De titel zou worden: Dogs found.

De verschijning daarvan maakt hij niet meer mee. Heel jammer. Veel meer over Harry Muskee leest u o.a. op de site van de NOS, waar ook bovenstaand citaat van afkomstig is.

No comments: