Thursday, October 20, 2011

Ik heb het niet druk ...

'Hoe gaat het?'
'Goed, maar ja, druk, druk druk'.

Dit type gesprek vindt overal plaats. Een onderzoek wees ondertussen uit dat Nederlanders minder uren werken dan anderen. Ik teken daar meteen bij aan dat de Nederlandse arbeidsproductiviteit erg hoog ligt! Ten dele dankzij ons hoge niveau van automatisering maar ik sluit niet uit dat we domweg hard werken in die weinige uren.

Sinds enkele jaren onderscheid ik werkdruk en werkdrukte. Mijn werkdruk is het aantal te klaren klussen afgezet tegen mijn werkuren. Dat is een objectief gegeven en daar kan een probleem schuilen. Enkele jaren terug was dat het geval. Zo'n probleem is aan te tonen, aan te kaarten en vervolgens op te lossen.

Mijn werkdrukte is de mate waarin ik mij 'druk maak' over mijn klussen. 'Drukte maken' vind ik een emotionerende, tijdrovende bezigheid. Ik heb er een bescheiden talent voor en de kunst is dat alleen op hoofdlijnen te doen en dan uitsluitend als het nut kan hebben. Tenzij ik domweg zin heb om mij druk te maken: zeggen dat je het druk hebt werkt tegenwoordig statusverhogend, het is een sociaal spel geworden.

Daarom lieg ik liever eerlijk en welgemeend door te zeggen dat ik niet druk heb.

Rustig groetje B.logger

No comments: