Wednesday, January 18, 2012

Een blauwe maandag

U had het vast al vernomen of anders wel gevoeld. Afgelopen maandag was het ‘blue Monday’, statistisch de treurigste dag van het jaar volgens Amerikaanse onderzoekers. Dit is overigens omstreden …

Het verschijnsel zou een combi zijn van het normale maandaggevoel, het moment waarop menigeen zijn goede voornemens voor het nieuwe jaar al mislukken ziet en natuurlijk het sombere weer in januari.

Daar ik geen goede voornemens heb (ook geen slechte overigens) beschouw ik mijzelf als een licht geval.

Het toeval (?) wilde echter dat ik de nacht ervoor en ook de nacht na maandag een uurtje wakker lag. Zoals wel vaker zet ik dan even de radio aan om weer in slaap te vallen.

Die eerste nacht viel ik in een hoorspel over een werkloze man die alleen nog maar in een kast in zijn huis leefde en duidelijk zwaar depressieve klachten had. De tweede nacht betrof het een uitzending over vrijwillige levensbeëindiging en euthanasie: een sterk staaltje van radio programmering, vind u ook niet?

Ik weet niet welke grote geesten dit verzonnen hadden maar wellicht waren ook zij al aangetast door het blauwe maandag gevoel? Een sterker bewijs is nauwelijks te vinden …

Tobberig groetje B.Logger

No comments: