Monday, January 23, 2012

Het gaat vriezen…..

Aan het eind van deze week gaat het vriezen. En direct duiken dan de geruchten van een elfstedentocht weer op. It giet oan. Daar zijn we zo langzamerhand wel een beetje hysterisch in geworden, vind ik persoonlijk. Ik kan me nog goed herinneren dat de tocht der tochten in 1963 werd gehouden. Van een hype was toen geen sprake – het was daar overigens ook te koud voor.

Naarmate het langer duurde voor er weer eens een Elfstedentocht gehouden kon worden, werd men in Nederland bij de geringste kans hier op al opgewonden. Die hysterie is na de laatste paar tochten alleen nog maar gegroeid. Een beetje buitenproportioneel. De laatste tocht dateert alweer uit 1997, 15 jaar geleden, Henk Angenent won toen, weet u het nog?

Waar die hysterie mee te maken heeft kan ik u niet zeggen. U zult mij in ieder geval niet aantreffen op de Bonkevaart, de Dokkumer Ee of in Sloten om de schaatsers langs te zien komen. In het buitenland begrijpen ze hier ook niets van, deze gekte. Met verwondering en verbazing wordt er over gesproken.

Hoe het ook zij, ik ben toch wel stiekem een beetje benieuwd of we nog een echte winter krijgen. Ik stel voor om alle scheepvaartverkeer in Friesland alvast preventief stil te leggen. Om de meest ideale situatie te scheppen voor als het werkelijk begint te vriezen. Meer kunnen we niet doen. Ja, de schaatsen uit het vet halen en hopen. Mocht ie er onverhoopt toch niet komen, dan niet getreurd, want ook op de fiets is deze tocht goed te doen.

No comments: