Friday, January 27, 2012

Ontdekt.

Het stond zomaar in het magazijn: 'a Sailor's Odyssey' the autobiography of Admiral of the Fleet Viscount Cunningham of Hyndhope en ik ben het nu aan het lezen.

Cunningham's autobiografie begint al rond 1900, tijdens 'the Boerwar'. Inmiddels ben ik 'zijn' eerste wereldoorlog aan het afronden, in die periode werd hij kapitein van een torpedobootjager. In de tweede wereldoorlog wordt hij admiraal van de middenlandse zee vloot.

Een boek voor liefhebbers zoals ik want geschiedenis maar vooral zeeslagen hebben mijn interesse. Zeeslagen lees ik puur als ontspannende lectuur, het kan mij niet gedetailleerd genoeg zijn. Verslagen van gewone zeelieden vind ik even interessant als de planning van operaties door de admiraliteit of logistieke aspecten. Ik Google bijvoorbeeld telkens op schepen waar Cunningham op voer voor plaatjes en eigenschappen.

Zelden een autobiografie gelezen waarin de auteur zichzelf zo sterk buiten beeld houdt. Ik hoop dat hij per ongeluk wat meer van zichzelf onthult naarmate zijn ster verder reist.

Zo'n boek staat overigens niet 'zomaar' in ons magazijn, Arnhem is een Plus bibliotheek: landelijk netwerk van grote bibliotheken die overweldigend complete collecties beheren. Één van de Arnhemse speerpunten is de tweede wereldoorlog. Ook weer geen toeval want dit sluit naadloos aan bij onze unieke collectie ten aanzien van de slag bij Arnhem (MarketGarden voor de kenners).

B.Logger

No comments: