Monday, September 17, 2012

De betaling


Ooit gaf ik als vrijwilliger les in de Nederlandse taal: in die tijd was iedereen nog welkom in ons land en werden er nauwelijks eisen gesteld aan Nederlanders die zo'n cursus gaven. De overheid had hier niets mee te maken, het was vrijwilligerswerk van de linkse kerk.

Wanneer u mijn column 'doe mij de zout' las, snapt u meteen dat ik hele generaties allochtonen fouten leerde waarmee men zich overigens te Rotterdam en omstreken prima zal redden.

Soms besprak je ook andere zaken met de cursist.

Een breed besnorde allochtone cursist en ik zaten bij elkaar, hij keek nogal zorgelijk toen hij verklaarde: 'ik kan de hoer niet betalen'. 

Nu woonde ik als sociale academie student op het Oude Noorden te Rotterdam alwaar de prostitutie welig tierde en was dus bekend met dit fenomeen. Heel ruimdenkend antwoordde ik: 'u moet zelf weten waar u uw geld aan uitgeeft maar hoeren moet u echt wel betalen. U krijgt er gegarandeerd last mee als u dat niet doet'.
'Nee, niet de hoer maar de hoer' verbeterde hij enigszins beledigd.

Het duurde even tot ik in de gaten had dat de man de huur bedoelde maar nog moeite had met de uu klank.

B.Logger

No comments: