Friday, September 14, 2012

verkiezingskoorts II


 Ik berichte u in juni over de weddenschap die ik voorafgaand aan verkiezingen afsluit over de zetel uitslag. 

Ik doe dat al verkiezingenlang met mijn één van mijn broers. We moeten steeds vaker aan de bak, de hoofdprijs is altijd een kratje bier maar vooral de eeuwige roem. Tegenwoordig willen ook anderen mee doen. Wij houden dit liever onder elkaar al overweeg ik een uitzondering voor onze vorstin indien zij dat wenst. Nu de rol van het staatshoofd in de kabinetsformatie uitgespeeld lijkt heeft koningin Beatrix haar handen vrij. 

Zo'n voorspelling is overigens helemaal niet eenvoudig: om enige kans te maken op de overwinning moet men eigen wensen en idealen radicaal laten varen. We maken onze prognoses altijd voor de debatten plaats vinden. In dit geval vóór de komeetachtige opgang van Samsom waarbij ik toch al rekende op een licht herstel van de PvdA ten koste van de SP. Het herstel werd echter veel groter dan ik inschatte.

Over het algemeen zitten zowel mijn broer als ik er (evenals de officiële opiniepeilers) 8 tot 16 zetels naast. In dit geval zat ik er als 'winnaar' maar liefst 46 zetels naast! Vooral dus vanwege het fletse optreden van Roemer en een overtuigende Samsom. Ik liet overigens de PVV 'spot on' terug vallen naar 15 zetels. Knap gezien toch!  
     
B.Logger

No comments: