Wednesday, October 24, 2012

Columniseren kun je leren ...


Inmiddels schrijf ik al enkele jaren twee stukjes per week. Mijn bewondering voor Grunberg nam in die tijd gigantische vormen aan: deze man produceert zes dagen per week een column. Dag in dag uit een stukje schrijven, ik geef het je te doen!

In mijn geval pas ik het principe van de 'ijzeren voorraad' toe, dat wil zeggen: ik schrijf vooruit zodra ik zowel zin, tijd als inspiratie heb. De enige combi die voor mij werkt. Daarmee bezweer ik mijn angsten voor het zogenaamde writersblock: het verschijnsel dat je naar een leeg scherm staart en geen idee hebt en er bovendien geen idee komt terwijl je nu een stukje moet aanleveren.

Eventuele nieuwe bijdragen bewaar ik in één bestandje: een soort voorgeborchte voor verhalen, soms bestaan ze enkel als titel of idee, andere bevatten al 'kop en staartloze' alinea’s, enkele stukjes zijn zelfs min of meer 'af'.

En dan suist natuurlijk altijd weer de actualiteit om de hoek en dat kan echt van alles zijn. Die actualiteit levert veel stukjes op en ook mijn hoogste schrijfsnelheid. Een voorbeeld was het stukje 'vol' over de grote aantallen studerenden in de bieb. Ik struikelde bijna letterlijk over mijn onderwerp (laptopsnoertjes). Zo'n stukje is makkelijk.

B.Logger

No comments: