Monday, October 15, 2012

Zomaar een dag


Woensdag was het de dag van de duurzaamheid, één dagje over duurzaamheid klinkt bijna tegenstrijdig want duurzaam duurt eeuwenlang als je het goed aanpakt. 
Ik was nog maar net gewend toen ik vernam dat het tevens de internationale dag tegen de doodstraf was. Echt verwarrend. Ik ben toch al geen ster in multi tasking, multi thinking vind ik nog lastiger. Zodoende bedacht ik mij ineens dat de doodstraf wel een heel duurzame oplossing is, de recidive daalt nagenoeg tot nul.

Daarentegen is allang bewezen dat afschrikking (doodstraf lijkt me wel even schrikken) geen duurzaam gunstige uitwerking heeft op criminaliteitstatistieken. Wat wel helpt is bestrijding van uitzichtloze armoede (dit is ook de maand van de geschiedenis met het thema arm en rijk): mensen in staat stellen hun positie op legale wijze te verbeteren.

Ik schrijf dit op donderdag: de nationale kom uit de kast dag. Eerlijk  gezegd zou ik wel eens een dag van niks willen maar alle dagen zijn natuurlijk allang vol gepland. Of wat te denken van de dag van je leven, of is dat iedere dag al? 

Ik trek mijn kast nu maar helemaal open: wat wij uiteraard missen is een landelijk coördinator themadagen om overlappingen en verdubbelingen te voorkomen. Op een nieuw in te stellen dag van de inspraak, ook wel 'dag der dagen'' genoemd, mogen we dan allemaal stemmen over welke dagen wij het komende jaar willen. 

(Posting vond plaats op maandag 15 oktober: dag van de witte stok)

1 comment:

Anonymous said...

leuk stukje !
Margot