Monday, December 31, 2012

The Hobbit (de film)


ik verliet de bios met spierpijn. Twee redenen: duur van de film maar vooral het 3D karakter. Niet gewend aan 3D en had ik de neiging fysiek te reageren op rondvliegende voorwerpen die voortdurend recht op mij af leken te komen! 3D is een heftig medium zodra er gevochten wordt. Een realistische oorlogsfilm zou ik als een gebroken mens verlaten.

The Hobbit volgt het boek redelijk nauwkeurig en komt om die reden tevens traag (maar met Tolkiense humor) op gang. Extra vertraging vormen scènes die verhaallijn en verband met 'Lord of the Rings' moeten verduidelijken. Ik zag hartveroverende dwergen in al hun (onder)aardse dwergsheid, de elven tonen raadselachtiger dan in de verfilming van 'Lord of the Rings'.

Eenmaal in gang krijgt de film een snelheid die af en toe videoclipachtig aandoet. Hoogtepunt zijn (evenals in het boek) de scènes van Bilbo en Gollem in de grot.

Grootste prestatie is dat in deze film de ware bedoeling van Tolkien vuurvast wordt doorgegeven: hoe gewone mensen (de kleine lieden, de hobbits) een doorslaggevende rol vinden en durven innemen in de grote wereldomvattende gebeurtenissen. Ze overwinnen eigen onzekerheden en (zelf)twijfels en ontdekken hun eigen kracht. Daarmee/daardoor zijn zowel boek als film veel meer dan geslaagde fantasy. 

Ga kijken maar neem wel wat te bikken en te drinken mee. Daar hadden wij achteraf geen spijt van.

B.Logger.

No comments: